0411 633 115 info@myupdate.nl

Pijnruimen. Wat je kunt doen om jezelf vlot te trekken.

Deze blog gaat over het belang van oud zeer verwerken om iets succesvol en langdurig te laten lukken. Stel je eens voor hoe je leven eruit zou zien als je je dan vrij voelt. De ervaring is dat pijnruimen helpt. Je komt daarmee los van datgene waar je als het ware aan vastzit. Zoals bepaalde gevoelens en gedachtes die steeds terugkomen en er (on)bewust voor zorgen dat je steeds weer ‘dezelfde plaat afspeelt’. Dat doe jij zelf, dus de sleutel tot succes ligt bij jou. Wat je kunt doen lees je in deze blog.

SHIT HAPPENS

Het hoort erbij. De tegenslagen, teleurstellingen, onhebbelijkheden, fouten maken etc. kortom, dat iets niet gaat zoals je wilt. De realiteit is dat we van kinds af aan, te dealen hebben met zogenaamde kwetsuren, krassen op onze ziel. Als kind, vaak onbedoeld aangebracht door onze opvoeders, hebben we gevoelens gehad die lastig waren. Elke fase in onze ontwikkeling als kind en puber kent zo zijn uitdagingen in het samenspel tussen moeten en mogen, willen en kunnen, doen en laten. De vraag is welke strategie je ontwikkeld hebt om daar mee om te gaan?

DE 4 V’s

Veel mensen zijn geneigd om nare gevoelens uit de weg te gaan. En dóóóór! Negeren is het idee, vooral niet bij stil staan, er is nog zoveel te doen….  Men Vlucht als strategie tegen de angst dat stil staan bij gevoelens je niet gaat helpen, of zelfs je problemen nog groter kan maken. Een mens kan ook beVriezen als hem iets akeligs overkomt. Het lijf werkt even niet meer mee, valt stil. De verlamming is daar. Het is alsof je met je auto vastzit in de modder, stationair blijft draaien of telkens in hetzelfde cirkeltje draait.

Er tegen Vechten is ook een bekende manier om met gevaar om te gaan. Dat kan door de verdediging te kiezen of juist de aanval. Men gaat bijvoorbeeld van alles doen, zoekt de actie op.  Ook wel ‘Acting out’ genoemd als één van de vele afweermechanismen. Denk bijvoorbeeld aan alle diëten die gretig aftrek vinden, een verstoorde werk- privé balans of de te lange to-do-lijstjes. Natuurlijk kan een juiste actie wel degelijk helpen om iets te bereiken. Als je in een hondendrol gaat staan, blijf je ook niet staan in die shit maar lift je je voet op om vervolgens, meestal al foeterend, je schoen te ontdoen van het bruine, riekende goedje.

Gedrag verandert doorgaans het beste als je op twee manieren werkt. Aan de ene kant middels een concreet plan van aanpak, geplande acties met een helder doel voor ogen. Iets waar je naar toe wilt. En aan de andere kant werken aan het probleem waar je vanaf wilt. Die laatste kant heeft alles met pijnruimen te maken.

PIJNRUIMEN in plaats van PUINRUIMEN

Pijnruimen betekent niet: een soort grote schoonmaak, ‘alles aan kant’. Weg met alle puin, pijnlijke gevoelens zoals je met puinruimen doet. Pijnruimen doe je juist door echt even stil te staan bij de kwetsuren die je in de loop van je leven hebt opgelopen. Door het verdriet, de angsten en de boosheid die nog een te grote rol spelen in je leven, in volle omvang te erkennen. Shit happens, weet je nog. Lees in dit kader ook meer in de blog: De kunst van het ongelukkig zijn.

In mijn ervaring lukt het pas echt en vooral langdurig als je gaat pijnruimen. Oftewel als je Verdraagt wat er aan de hand is. Jawel de 4e V. Durf het eens een tijdje uit te houden met die akelige gevoelens en gedachtes. Maak wat onbewust is liever bewust zodat je een keuze krijgt. Schrijf bijvoorbeeld je levensverhaal met alle kwetsuren eens op. Hou je niet in, laat eventueel je tranen vloeien. Pas als de emmer overgelopen is hoeft ie niet meer gevuld te worden. Lucht je hart door over je kwetsuren te schrijven aan bijvoorbeeld een ouder of degene waarvan jij snapt dat hij of zij daar invloed op had. Praat erover met de mensen die ertoe doen, jij weet wie dat zijn.

Dat kan op een luchtige manier mijmerend bij een kopje koffie of pilsje of werkend in de tuin, mediterend in gesprek met je zelf met de vraag “Hoe is het nu echt met mij?”. Door een film of muziek op te zetten die ‘de juiste snaar raakt’ of door een video-opname van jezelf te bekijken met andere ogen. Het kan ook intenser, middels persoonlijke coaching met een therapeutisch onderlegde coach en een resultaatgericht plan of met een psycholoog en tot op zekere hoogte, eh..diepte 😉 ook middels persoonlijke training én coaching met myUpdate.

DOE JEZELF EEN LOL

Wat je ook doet in het kader van pijnruimen, doe het met overgave, met respect voor al je gevoelens en gedachtes. Stop ze niet weg maar ga het aan, zie de realiteit onder ogen. Daar is moed voor nodig. Vaak betekent het ‘Doe je zelf een lol, ga uit je bol!’. Durf te voelen. En geloof me: juist door er mee bezig te zijn, ga je er minder last van hebben. Dat gecombineerd met de juiste acties is een sleutel tot succes! Daar is niets zweverigs aan, dat is topsport! Zo kun je lichter, misschien zelfs wel letterlijk, verder in je leven. Gun jezelf die beste kans om jezelf vlot te trekken. De kerntrajecten van myUpdate zijn er speciaal voor ontwikkeld. Ardie